Hulp aanvragen ?Ik zoek een toffe job!
Dienstenbrigade
Marktplein 30
3590 Diepenbeek

011/42.62.18
info@dienstenbrigade.be

Erkenning nr. 01032
Personeelsinfo

Dienstverleningsvoorwaarden.

Deze algemene regels zijn van toepassing op de dienstverlening huishoudhulp met dienstencheques. Door het doorgeven van klantengegevens, de effectieve inplanning van een poetshulp en het overhandigen van dienstencheques aan de poetshulp wordt de gebruiker geacht deze voorwaarden aanvaard te hebben.  De recentste versie van deze voorwaarden kan steeds geconsulteerd worden op onze website, dewelke ook de versie in voege zal zijn.

 

Overeenkomst:
Deze overeenkomst wordt afgesloten in het kader van het aanwenden van dienstencheques als betaalmiddel door de gebruiker voor het leveren van huishoudelijke hulp door het dienstenbedrijf Dienstenbrigade binnen het wettelijk kader van de wet tot bevordering van buurtdiensten en – banen van 20/07/2001 en het koninklijk besluit betreffende de dienstencheques van 12/12/2001.

Praktische afspraken omtrent de dienstverlening:
Het aantal uren dienstverlening per week (of per 2 weken) en het tijdstip van de dienstverlening worden in samenspraak vastgelegd tussen Dienstenbrigade en de gebruiker, rekening houdend met de arbeidsduurgrenzen.  Elke wijziging in deze afspraken dient tijdig (liefst 2 weken op voorhand) aangevraagd te worden door de gebruiker bij Dienstenbrigade.  Omgekeerd zal Dienstenbrigade ook de gebruiker tijdig verwittigen van een wijziging in de afgesproken dienstverlening, behoudens noodgevallen/overmacht.

Voorziene taken:
De taak van onze medewerkers bestaat uit thuishulp van huishoudelijke aard zoals voorzien in de wetgeving betreffende de dienstencheques (schoonmaak van de privé-woning met inbegrip van de ramen, wassen en strijken, kleine occasionele naaiwerken, bereiden van maaltijden, boodschappen doen, strijken buitenshuis). Andere activiteiten dan bovenvernoemde (bijvb. tuinwerk, klusjes, kinderopvang, verzorging van dieren,…) of onderhoud van beroepslokalen zijn niet toegelaten.

Verwantschap:
De werknemer van Dienstenbrigade mag geen bloed- of aanverwant tot in de tweede graad zijn van de particulier waarvoor hij prestaties verricht. Hij mag ook geen lid zijn van het gezin van die particulier, noch dezelfde verblijfplaats hebben als de particulier. De gebruiker meldt aan het dienstenbedrijf of één van deze situaties zich voordoet bij de voorgestelde kandidaat.  Bij misbruik of moedwillig verzwijgen van deze situaties is Dienstenbrigade niet aansprakelijk.

Betalingswijze dienstencheques:
De gebruiker betaalt de dienstverlening door Dienstenbrigade met de dienstencheques die van tevoren aangevraagd zijn bij de bevoegde onderneming Pluxee. Het tarief bedraagt één dienstencheque per uur. (Prestaties van minder dan één uur mogen wel samengeteld worden tot één uur. De dienstencheque wordt dan overhandigd zodra een volledig uur is bereikt). De papieren dienstencheques worden aan het einde van elke prestatie overhandigd door de gebruiker. Bij gebruik van elektronische dienstencheques stelt de gebruiker (1) zijn wifi-netwerk open voor de huishoudhulp om via haar app de gepresteerde uren te kunnen registreren of (2), bij gebrek aan smartphone bij de huishoudhulp, een telefoontoestel (vast of mobiel) ter beschikking van de poetshulp om de gepresteerde uren te kunnen registreren.  De gebruiker zal tijdig de prestaties die geregistreerd werden voor elektronische betaling, controleren op de Pluxee website en indien nodig, binnen maximaal 7 werkdagen betwisten. De gebruiker zal ook steeds tijdig voldoende dienstencheques voorzien in de portefeuille.

Betalingswijze klantenbijdrage:
De gebruiker verbindt zich ertoe om bovenop de vergoeding via dienstencheques voor de arbeidsprestaties een vergoeding te betalen voor de ondersteunende diensten (administratiekost, omkaderingskost, opleidingskost).  Momenteel is het tarief 60 EUR per 4 maanden ondersteuning ; 50 EUR indien 3u of minder hulp per week. De factuurvoorwaarden kunnen op elk moment worden geconsulteerd bij Dienstenbrigade. Dienstenbrigade behoudt zich het recht voor om de klantenbijdrage eenzijdig te verhogen en/of de modaliteiten van de berekening of van de facturatie eenzijdig te wijzigen.  De gebruiker zal hiervan in kennis worden gesteld en zal beschikken over een termijn van dertig kalenderdagen, ingaand op de datum van verzending van de kennisgeving, om de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder daar enige vergoeding voor verschuldigd te zijn.                                    

Instructies & materialen:
De gebruiker voorziet de nodige materialen voor de gevraagde prestaties (poetsproducten, poetsmateriaal, plastiek handschoenen...zie checklist materiaal) en stelt die ter beschikking van de werknemer van Dienstenbrigade. De gebruiker voorziet een tijdige vervanging van de materialen in geval van uitputting of slijtage. De gebruiker geeft duidelijke instructies aan de werknemer van Dienstenbrigade  m.b.t. de werkzaamheden die van hem/haar verwacht worden en de hiervoor te gebruiken materialen, waaronder :

  • specifiëren van product/watergebruik per soort vloerbedekking aanwezig in de woning (met inbegrip van houten vloeren) ;
  • opmerkzaam maken op en instructies geven over het onderhoud van delicate of kwetsbare materialen zoals natuursteen, marmer, voleiken meubeloppervlakten,..;

Dienstenbrigade kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die voortvloeit uit verkeerde of onvolledige instructies van de gebruiker. 

Werkomstandigheden & veiligheid:
Bij het poetsen van een privé-woning kunnen verschillende omgevingsfactoren een risico vormen voor het welzijn van de werknemer. Bijzondere aandacht is vereist bij het gebruik van chemische stoffen, fysieke belasting, veiligheid van de werkomgeving, mogelijkheid tot ventilatie, lawaai, infectierisico’s en psycho-sociale factoren.

De onderstaande instructies betreffen passende maatregelen om het welzijn van de werknemer te waarborgen, hetgeen een gedeelde verantwoordelijkheid van gebruiker en Dienstenbedrijf is.

De gebruiker mag geen gevaarlijke of ongezonde prestaties eisen van de werknemer van de Dienstenbrigade, zoals bijvoorbeeld :

  • poetswerk buiten bij te slecht of te warm weer ;
  • het gebruik van bijtende / sterk ruikende producten :  het gebruik van pure javel of ammoniak is verboden ;
  • het poetsen van ramen of hoge oppervlakten met onveilige/onstabiele trapladdertjes (het gebruik van ladders is verboden !) ;
  • werkzaamheden die geen normaal huishoudelijk werk omvatten (en als dusdanig het risico op kwetsuren/arbeidsongevallen gevoelig verhogen) : zolders leegmaken, plafonds en muren afwassen, ..
  • het opruimen van uitwerpselen of lichaamsvochten.

De minimumtemperatuur in de woning van de gebruiker bedraagt minstens 16 graden. De gebruiker mag de huishoudhulp niet verbieden om indien nodig ventilatie en/of verluchting te voorzien.

De werknemer van Dienstenbrigade voorziet zelf in gepast schoeisel (gesloten, met anti-slip zolen) en mag omwille van veiligheidsredenen (uitglijden) niet poetsen op pantoffels of sokken.

Bij de aanvang van de eerste poetsbeurt of bij de voorafgaande kennismaking, wordt er van de gebruiker verwacht dat hij/zij een korte rondleiding geeft en de werknemer van Dienstenbrigade erop wijst waar er mogelijke gevaren zijn in de woning (steile trap, gladde vloeren, losliggende tegel,…).  De gebruiker toont ook aan de werknemer van Dienstenbrigade waar zich het EHBO-materiaal bevindt in de woning, en staat toe dat een eventuele noodzakelijke eerste verzorging in de toekomst zal gebeuren met gebruikmaking van dit materiaal.

De gebruiker zal op voorhand Dienstenbrigade inlichten over de aanwezigheid van huisdieren en deze eventueel verwijderen bij het uitvoeren van de activiteiten. Als de gebruiker of een lid van zijn gezin een besmettelijke ziekte heeft, zal hij dit onmiddellijk moeten melden aan de werknemer van Dienstenbrigade, en ervoor zorgen dat deze niet in contact komt met de infectiehaard.

De werknemer van Dienstenbrigade moet ten allen tijde in hygiënische en veilige omstandigheden kunnen werken. Wij vragen u vriendelijk om de gepaste dosis respect voor de werkzaamheden en de werkomstandigheden van onze werknemer. Bij aanhoudende problemen kan de hulp met onmiddellijke ingang worden stopgezet door de Dienstenbrigade.

Gebruik huissleutel door werknemer van Dienstenbrigade:
Indien de gebruiker dit wenst, neemt de werknemer van Dienstenbrigade een huissleutel in bewaring. In dat geval ondertekenen alle partijen een schriftelijke toelating.  

Onvoorziene afwezigheid van de gebruiker:
Indien de dienst onverwachts niet kan verleend worden door toedoen van de gebruiker (geen toegang tot het huis, geen poetsproducten aanwezig,...) kan Dienstenbrigade de voorziene diensturen toch aanrekenen aan de werkelijke inruilwaarde van de dienstencheque bij Pluxee (ter info op 01/11/2024 bedraagt deze 28.07 euro per uur). 

Geplande afwezigheid van de gebruiker:
Als de gebruiker de dienst tijdelijk wenst op te schorten (b.v. door afwezigheid wegens vakantie, door bouwwerken in de woning, …), dan dient de gebruiker dit minstens 7 dagen van tevoren aan Dienstenbrigade te melden. Deze opschorting kan maximaal 4 opeenvolgende weken duren ter gelegenheid van jaarlijks verlof, en daarbuiten tijdens maximaal twee niet opeenvolgende weken.  Eventuele afwijkingen hierop moeten van tevoren bij Dienstenbrigade aangevraagd worden (maar kunnen meestal wel ingepland worden). Bij herhaaldelijke laattijdige of ontbrekende opschorting worden de voorziene diensturen toch aangerekend (aan de werkelijke inruilwaarde van de dienstencheque bij Pluxee). 

Afwezigheid van de werknemer van Dienstenbrigade:
Dienstenbrigade streeft naar een kwalitatieve en persoonlijke service. Wij sturen altijd dezelfde werknemer naar dezelfde gebruiker.  Niet geplande afwezigheid van de werknemer moet binnen de week in het kantoor gemeld worden.  Bij ziekte of verlof van beperkte duur wordt er niet automatisch vervanging voorzien maar indien u dit wenst (een seintje geven aub), stelt Dienstenbrigade alles in het werk om vervanging te voorzien ; deze kan niet gegarandeerd worden.  Eventueel kan het in deze omstandigheden nodig zijn om het tijdstip van de service of het aantal diensturen aan te passen (mits voorafgaand akkoord van de gebruiker).                                                

Duur van de dienstverlening en opzeg:
De proefperiode waarin beide partijen de dienstverlening kunnen stopzetten bedraagt 4 weken (evenwel zonder teruggave aan de klant van de sommen gerelateerd aan de geleverde diensten gedurende deze periode). Hierna vragen wij, voor de goede werking van de diensten, om eveneens een opzegtermijn voor beide partijen van 4 weken te respecteren. Indien nodig kan een afwijking besproken worden.

Eenzijdige stopzetting van de dienstverlening:
Dienstenbrigade heeft het recht om de dienstverlening van rechtswege en zonder schadevergoeding als beëindigd te beschouwen wanneer (1) het stelsel van dienstencheques door de federale overheid wordt stopgezet; (2) Dienstenbrigade zijn erkenning als dienstenonderneming in het kader van de dienstencheques verliest; (3) Dienstenbrigade zijn activiteiten stopzet; (4) Dienstenbrigade de gebruiker op de hoogte brengt dat de overeenkomst niet kan uitgevoerd worden bij gebrek aan werknemers; (5) de gebruiker zich niet houdt aan de dienstverleningsvoorwaarden.

Verzekering/Aansprakelijkheden:
De werknemer van Dienstenbrigade is, zoals wettelijk verplicht, verzekerd voor arbeidsongevallen die zouden gebeuren in de woning van de gebruiker.
Eventuele klachten van de gebruiker over schadegevallen moeten onmiddellijk (en ten allerlaatste twee weken na het voorval) gemeld worden aan de verantwoordelijke van Dienstenbrigade, zodat deze het nodige onderzoek kan verrichten en eventuele verdere stappen afspreken met de gebruiker.  Dienstenbrigade is niet aansprakelijk voor eventuele schade die voortvloeit uit diefstal of verkeerde instructies van de gebruiker.  De aansprakelijkheid van Dienstenbrigade is beperkt tot de schade die het rechtstreekse bewezen gevolg is van het niet correct uitvoeren van de dienstverlening.  Hiertegen is Dienstenbrigade verzekerd en kan een maximum van 12.000 euro aan (door de gebruiker bewezen) schade vergoed worden, mits het correct volgen van de verzekeringsprocedure door de gebruiker, en met uitzondering van de franchise van 10% van het schadebedrag (met een minimum van 175 euro) die niet vergoed wordt.

Non-discriminatie
Dienstenbrigade maakt voor het aanwerven van werknemers en voor het aanbieden van de huishoudhulp dienstverlening aan de gebruiker geen onderscheid op grond van geslacht, etnische afkomst, seksuele geaardheid, handicap, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd.

Wet op de privacy
De gebruiker mag de huishoudhulp niet filmen of bewaken, tenzij conform de strikte voorschriften van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 68 van de NAR.  Alle beelden en inlichtingen die verkregen werden door videobewaking in strijd met voormelde cao, zijn onbruikbaar en houden een schending in van de persoonlijke levenssfeer van de huishoudhulp.

Dienstenbrigade verbindt zich ertoe om de persoonsgegevens, verzameld in functie van haar werking, te verwerken overeenkomstig de toepasselijke wetgeving inzake de verwerking van persoonsgegevens.  Het privacybeleid van Dienstenbrigade kan ten allen tijde geconsulteerd worden op www.dienstenbrigade.be. De gebruiker verklaart dat hij kennis heeft genomen van de inhoud van dit privacybeleid, en verklaart zich akkoord met de inhoud ervan en met de verwerking van zijn persoonsgegevens conform de bepalingen van dit privacybeleid.